rozwiń cały artykuł klikając w tytuł...
PRZEDSZKOLE
Nasze Przedszkole to:
- wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci zgodnie z ich potencjałem i możliwościami,
- rozwój samodzielności dzieci i ich sprawności komunikacyjnej w kontaktach z otoczeniem,
- zdobywanie przez dzieci pozytywnych doświadczeń poprzez własną aktywność,
- zadowolenie i satysfakcja dzieci z samodzielnego odkrywania świata,
- połączenie ekspresji osobistej dzieci z różnymi formami pracy indywidualnej i zespołowej,
- rozwijanie i promowanie wrażliwości, kreatywności i twórczości artystycznej dzieci,
- bezpieczeństwo, akceptacja i przyjazna atmosfera.
W Przedszkolu funkcjonują dwa oddziały:
- „Mali Odkrywcy” – grupa dla dzieci z autyzmem (liczebność grupy: od 2 do 4 dzieci),
- „Mali Artyści” – grupa dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi (liczebność grupy: od 8 do 10 dzieci).
Przedszkole zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych i dostosowanych do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych. W pracy z małymi podopiecznymi kładziony jest nacisk na rozwój samodzielności i kształtowanie umiejętności komunikowania się z otoczeniem zarówno za pomocą mowy, jak i z wykorzystaniem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji. Społeczne i edukacyjne osiągnięcia dzieci oceniane są opisowo.
Dzieci uczęszczające do Przedszkola aktywnie uczestniczą w życiu społeczności szkolnej. Biorą udział w uroczystościach przedszkolnych i szkolnych odbywających się na terenie Placówki i poza nią. Prezentują wówczas swoje umiejętności artystyczne i teatralne.
W Przedszkolu nauczyciele stosują zróżnicowane formy pracy i różnorodne środki dydaktyczne. Dbają, aby dzieci – uczestniczące w zajęciach indywidualnych i grupowych – poznawały świat wielozmysłowo.
W pracy z dziećmi nauczyciele Przedszkola wykorzystują różne metody, np.:
- terapia behawioralna,
- metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne,
- metoda kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona,
- metoda stymulacji polisensorycznej,
- metoda dobrego startu Marty Bogdanowicz,
- metoda Marii Montessori,
- pedagogika zabawy.
Oprócz zajęć realizowanych w ramach podstawy programowej Przedszkole oferuje szereg dodatkowych zajęć:
- terapia logopedyczna,
- terapia pedagogiczna,
- terapia psychologiczna,
- terapia ręki,
- programy aktywności M. Ch. Knill,
- alternatywne i wspomagające metody komunikacji,
- integracja sensoryczna,
- gimnastyka korekcyjna,
- terapia EEG Biofeedback,
- muzykoterapia,
- hipoterapia,
- dogoterapia.
Dzieci uczęszczające do Przedszkola biorą udział w zajęciach w sali aktywności ruchowej, w zajęciach muzycznych prowadzonych przez zespół PUCH – PUCH, wyjeżdżają na basen. Raz w roku Placówka organizuje wyjazd na tzw. Zielone Przedszkole.
W Przedszkolu nauczyciele systematycznie współpracują z rodzicami (opiekunami prawnymi). Organizują cykliczne zebrania, dni i zajęcia otwarte, angażują rodziców (opiekunów prawnych) w codzienne życie społeczności Przedszkola.
Zebrania służą wymianie informacji na temat funkcjonowania dzieci w domu i w Przedszkolu oraz stwarzają okazję do wzajemnego poznania się rodziców (opiekunów prawnych). Podczas zajęć otwartych rodzice (opiekunowie prawni) poznają metody pracy z dzieckiem, obserwują dzieci w relacji z innymi ludźmi, a także otrzymują wskazówki dotyczące pracy i zabaw z dzieckiem. Udział rodziców (opiekunów prawnych) w wydarzeniach i uroczystościach daje rodzicom możliwość bieżącego śledzenia tego, co dzieje się w Przedszkolu.
W Przedszkolu działa Akademia Rodziców. W ramach Akademii rodzice biorą udział w licznych projektach, np.:
- Teatr rodzice - nauczyciele dzieciom
- Warsztaty „Mamo, tato pobaw się ze mną”
- Podróżuję - patrzę – nazywam,
a także uczestniczą w indywidualnych konsultacjach z psychologiem i pedagogiem szkolnym.
Przedszkole współpracuje z Fundacją Dr Clown oraz z Europejskim Stowarzyszenie Studentów Medycyny EMSA, z którym cyklicznie organizuje na terenie Placówki Szpital Pluszowego Misia.
Przedszkole współpracuje również z placówkami oświatowymi z terenu Powiatu Legionowskiego w zakresie propagowania pozytywnego wizerunku dziecka
z niepełnosprawnością, a także z Fundacją “Promień Słońca”, która działa na rzecz wspierania rozwoju dzieci z autyzmem oraz dzieci z niepełnosprawnością intelektualną uczęszczających do Przedszkola.
Nauczyciele prowadzą Kronikę, w której dokumentują wszystkie ważne wydarzenia z życia Przedszkola.
W Przedszkolu obowiązuje ta sama podstawa programowa wychowania przedszkolnego, co w przedszkolach ogólnodostępnych. Dzieci pracują w oparciu o indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne dostosowane do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych. Przedszkole realizuje zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego. W grupie przedszkolnej, oprócz wychowawcy grupy, zatrudniona jest pomoc nauczyciela. Wszystkie zajęcia prowadzone są przez pedagogów specjalnych, którzy posiadają dodatkowe kwalifikacje wymagane do realizacji specjalistycznych terapii. Przedszkole zapewnia opiekę pielęgniarki. Przedszkole obejmuje opieką dzieci od 3 do 9 roku życia – wczesne zapewnienie dziecku wielospecjalistycznej pomocy zwiększa jego szanse na jak najlepszy rozwój.