rozwiń cały artykuł klikając w tytuł...
REALIZACJA PROJEKTU W PRZEDSZKOLU
„ Dziecko w wieku przedszkolnym jako aktywny odbiorca życia kulturalnego i społecznego”
współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt jest kontynuowany od 1 września 2020 r. Wszystkie zajęcia prowadzone są w reżimie sanitarnym uwzględniając przede wszystkich bezpieczeństwo przedszkolaków.
Projekt obejmuje prowadzenie zajęć:
-„ Terapia ręki- indywidualne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnościami z zakresu małej motoryki”.
Zajęcia obejmują 18 dzieci. W trakcie zajęć terapeutycznych planowane są aktywności mające na celu rozwinąć sprawność ruchową całej kończyny górnej dziecka, sprawność manipulacyjną dłoni, umiejętność chwytu oraz ostatecznie poprawić zakres umiejętności samoobsługowych.
Kliknij TUTAJ i przeczytaj cały artykuł.
rozwiń cały artykuł klikając w tytuł...
Od września 2020 roku w Przedszkolu Specjalnym przy Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych ul. Jagiellońska 69 w Legionowie kontynuowany jest projekt dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego pt: „Na drodze rozwoju - wspomaganie i rozbudzanie aktywności dzieci z autyzmem i sprzężeniami", na któryPowiat Legionowski wspólnie z Powiatowym zespołem Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie pozyskał 83997,50 zł dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego.
W ramach tego zadania realizowane są zajęcia wspierające i rozwijające umiejętności samoobsługowe, samodzielność i komunikowanie się dziecka z autyzmem dla jednej grupy przedszkolnej. Wprowadzenie codziennie dodatkowego nauczyciela-terapeuty w godzinach 8:00-9:00 i 12:00-13:00 zwiększa możliwości dzieci w usamodzielnieniu sią, czyli opanowania podstawowych umiejętności samoobsługowych takich jak: samodzielne ubieranie się, mycie czy spożywanie posiłków.
Kliknij TUTAJ i przeczytaj cały artykuł.
rozwiń cały artykuł klikając w tytuł...
W grudniu 2019 roku rozpoczęła się realizacja kolejnych dodatkowych zajęć specjalistycznych skierowanych do 13 dzieci uczęszczających do Przedszkola Specjalnego w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie. Zajęcia realizowane są w ramach projektu pt. „Na drodze rozwoju - wspomaganie i rozbudzanie aktywności dzieci z autyzmem i sprzężeniami", na który Powiat Legionowski wspólnie z Powiatowym Zespołem Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie pozyskał 83 997,50 zł dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dzieci niepełnosprawne, potrzebują bardzo intensywnych oddziaływań terapeutycznych ukierunkowanych na ich indywidualne potrzeby w zakresie: komunikacji, rozwoju poznawczego, rozwoju sensomotorycznego oraz rozwoju społeczno-emocjonalnego. Dlatego też, w ramach realizacji kolejnego projektu współfinasowanego ze środków unijnych, od grudnia 2019 roku do końca listopada 2020 roku, dzieci z autyzmem i sprzężeniami uczestniczą w zajęciach indywidualnych i grupowych.
W jednej grupie dla dzieci z autyzmem i sprzężeniami, o małym stopniu samodzielności, mających problemy adaptacyjne, realizowane są zindywidualizowane zajęcia wspierające i rozwijające umiejętności samoobsługowe, samodzielność i komunikowanie się dziecka z autyzmem Celem tych zajęć jest opanowanie przez dzieci podstawowych umiejętności samoobsługowych takich jak: samodzielne ubieranie się, mycie czy spożywanie posiłków. Małe dzieci ze spektrum autyzmu nie wykorzystują do nauki nowych umiejętności naturalnych sytuacji życia codziennego, gdyż nie potrafią uczyć się przez spontaniczne naśladowanie rówieśników i dorosłych, a także nie posiadają odpowiedniej motywacji, aby samodzielnie podejmować aktywności. Dlatego też potrzebne jest zastosowanie indywidualnych i odpowiednich technik uczenia. Jedną z form pomocy dziecku w opanowaniu tych umiejętności są metody oparte na założeniach analizy behawioralnej.
Dwa razy w tygodniu w każdej grupie odbywają się zajęcia z udziałem psa – terapeuty. Dogoterapia- to system ćwiczeń i zabaw z udziałem odpowiednio wybranych i przygotowanych psów, pełniących rolę terapeutów, wspomagający rehabilitację ruchową oraz umysłową dzieci. Psy wywierają pozytywny wpływ na ludzi, a ich obecność działa uspokajająco i kojąco, dlatego też coraz częściej są one wykorzystywane do pracy z osobami niepełnosprawnymi. Spokój, ciepło, cierpliwość oraz chęć pracy z człowiekiem to cechy, które predestynują te zwierzęta do pomocy w rehabilitacji i leczeniu osób z autyzmem i sprzężeniami. Nadrzędnym celem dogoterapii, jako metody terapeutycznej w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, jest ułatwienie dzieciom kontaktu z otaczającym ich światem. Obcowanie z psem-terapeutą ma na celu usprawnianie sfery intelektualnej i poznawczej dziecka.
Raz w miesiącu w każdej grupie objętej projektem realizowane są warsztaty taneczne o charakterze terapeutycznym. Zajęcia opierają się na podstawach tańca klasycznego (baletu), elementów tańca ludowego i użytkowego połączonych z elementami rytmiki i umuzykalnienia. Ćwiczenia bazują na formie zabawy, są połączone z muzyką. Ich celem jest nauka koordynacji ciała, koordynacja przestrzenno -ruchowa oraz nauka harmonijnego poruszania się w rytm muzyki.
Dwa razy w miesiącu dzieci biorą udział w aktywnych koncertach muzycznych o charakterze terapeutycznym. Podczas wspólnych zabaw ruchowych przy muzyce z wykorzystaniem instrumentów pochodzących z różnych stron świata dzieci mają okazję do wspólnej radosnej ekspresji, rozładowania napięć, wyrabiania sprawności mowy podczas powtarzania fragmentów piosenek, rozwijania koordynacji ruchowej a także do współdziałania z partnerem i grupą.
Od stycznia 2020 roku wszystkie 13 dzieci objętych zostało zajęciami z zakresu Treningu Umiejętności Społecznych. Rozwijanie umiejętności społecznych jest podstawą działań terapeutycznych w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu. Trening umiejętności społecznych (TUS) jest treningiem nastawionym na nabywanie kompetencji oraz umiejętności społecznych i komunikacyjnych niezbędnych do prawidłowej interakcji z drugim człowiekiem oraz funkcjonowania w otaczającym świecie. Nabywanie umiejętności społecznych jest procesem, który należy właściwie zaplanować, dlatego zajęcia muszą być dostosowane do aktualnych potrzeb dzieci niepełnosprawnych.
Poprzez cykl artykułów chcielibyśmy przybliżyć realizację kolejnego, ale jakże istotnego dla rozwoju naszych wychowanków, projektu realizowanego przez Powiat Legionowski w nowej perspektywie finansowej 2014-2020.
rozwiń cały artykuł klikając w tytuł...
W listopadzie w Przedszkolu Specjalnym w Legionowie gościliśmy aktorów z teatru Prima, którzy zaprezentowali teatrzyki edukacyjne o charakterze terapeutycznym „Moc bajek”, dla dzieci z autyzmem, dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi uczęszczających do Przedszkola Specjalnego w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie w ramach projektu pt. "Dziecko w wieku przedszkolnym jako aktywny odbiorca życia kulturalnego i społecznego”.
- 15 listopada 2019 r. - AKTORSKO- MUZYCZNY SHOW "CZŁOWIEKA ORKIESTRY" interaktywna forma programu estradowego ukazującego kulisy pracy aktora oraz prezentującego różnorodne instrumenty muzyczne... mnóstwo humoru, konkursów.
- 18 listopada 2019 r.- "CZAROWNICA PRÓCHNICA" estradowa, lekka i interaktywna forma widowiska świetnie przekazuje dydaktyczne treści.
rozwiń cały artykuł klikając w tytuł...
REALIZACJA PROJEKTU W PRZEDSZKOLU
„ Dziecko w wieku przedszkolnym jako aktywny odbiorca życia kulturalnego i społecznego”
projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Od października 2019 r. w Przedszkolu Specjalnym w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie rozpoczęła się realizacja Projektu, pt. „ Dziecko w wieku przedszkolnym jako aktywny odbiorca życia kulturalnego i społecznego” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Celem Projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych i rozwojowych z niepełnosprawnościami, tj. autyzmem, dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku 3-9 lat, , zamieszkałych na terenie powiatu legionowskiego ( woj. mazowieckie) poprzez organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych.
W ramach projektu zaplanowano zadania:
1. Terapia ręki- indywidualne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnościami z zakresu małej motoryki.
Indywidualne zajęcia z zakresu Terapii Ręki mają na celu usprawnianie, tzw. małej motoryki , czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, jak również dostarczanie wrażeń dotykowych i poznawania dzięki im różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania. Zajęcia obejmują 18 dzieci.
2. Zindywidualizowane zajęcia wspierające i rozwijające umiejętności samoobsługowe, samodzielność i komunikowanie się dziecka z autyzmem.
Celem jest w stworzenie warunków do szybkiego usamodzielnienia dzieci objętych wsparciem podczas treningu jedzenia, samodzielnego ubierania się i mycia, z wykorzystaniem odpowiedniego systemu motywacyjnego i stałej, codziennej obecności nauczyciela- terapeuty. Obejmują dwie grupy dzieci ze spektrum autyzmu.
3. „ Moc bajek” – rozwijanie kompetencji społecznych dzieci z niepełnosprawnościami poprzez organizację teatrzyków edukacyjnych o charakterze terapeutycznym.
Realizacja tej formy edukacji, poprzez wychowawczo – terapeutyczną moc bajek, przyczyni się przede wszystkim do realizacji indywidualnej drogi rozwoju każdego dziecka, zarówno w relacjach z rówieśnikami, jak i z dorosłymi oraz wspierania umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Zajęcia obejmują 18 dzieci. Łącznie zostanie zrealizowanych 10 teatrzyków.
Małgorzata Grzybek