rozwiń cały artykuł klikając w tytuł...
Uwaga !
Dyrektor Powiatowego Zespołu Szkół i Placówek Specjalnych
ul. Jagiellońska 69 w Legionowie
informuje, że
od dnia 17 maja 2021 roku
nauka w Placówce odbywa się w trybie stacjonarnym.
W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów oraz pracowników, działalność stacjonarna Placówki prowadzona jest z zachowaniem pełnego reżimu sanitarnego.
Przypominam, że:
- przy wejściu do Placówki mierzona jest temperatura ciała uczniów,
- wszystkie osoby przebywające na terenie placówki zobowiązane są do zakrywania maseczkami ust i nosa oraz dezynfekcji rąk
Proszę o nie przysyłanie do szkoły dzieci z objawami infekcji
(katar, kaszel, podwyższona temperatura).
Z poważaniem
Dyrektor PZSiPS w Legionowie
mgr Marzenna Kmieciak
rozwiń cały artykuł klikając w tytuł...
Organizacja lekcji wirtualnych z wykorzystaniem platformy Teams
Zajęcia lekcyjne będą prowadzone w czasie rzeczywistym wg następujących zasad:
■ podczas lekcji online uczniowie mają obowiązek mieć włączoną kamerę i zalogować się używając własnego konta,
■ obecność uczniów podczas lekcji online będzie sprawdzana i odnotowywana w dzienniku zgodnie ze stanem faktycznym, tak jak w przypadku zajęć realizowanych w szkole (obecny/ nieobecny), po 5 minutach od rozpoczęcia zajęć nauczyciel pobierze z platformy listę obecności,
■ lekcja wirtualna trwa 30 minut
Decyzję o czasie trwania lekcji podejmuje każdorazowo nauczyciel,
■ informacje o terminie zajęć on-line będą umieszczone w kalendarzu Teams najpóźniej w dniu poprzedzającym lekcję zaplanowaną w takiej formie,
■ uczniowie powinni mieć dostęp do urządzeń wyposażonych w kamerę, mikrofon, ekran i klawiaturę.
■ z aplikacji Teams można korzystać także na telefonie komórkowym.
rozwiń cały artykuł klikając w tytuł...
Organizacja zajęć zdalnych
○ Tygodniowy plan lekcji nie ulega zmianie. Wszystkie zajęcia będą wymagać uczestnictwa uczniów online w zaplanowanym czasie. Podstawowa komunikacja pomiędzy nauczycielem a uczniami będzie odbywała się za pośrednictwem poczty e-mail.
○ Nauczyciele w dniach zajęć lekcyjnych z daną klasą (zgodnie z tygodniowym planem lekcji) będą umieszczali na poczcie e-mail tematy lekcji i opisy zadań dla uczniów oraz prowadzili lekcje wirtualne z wykorzystaniem platformy Teams (w czasie rzeczywistym).
○ Zgodnie z zasadami bhp uczniowie nie mają obowiązku spędzania całego czasu przed komputerem, nauczyciele odpowiednio dostosowują czas na odrobienie zadań.
○ O terminie wykonania danego zadania nauczyciel informuje w wiadomości opisującej zadanie. W przypadku problemów technicznych lub organizacyjnych uczeń powinien zawiadomić nauczyciela o braku możliwości wykonania zadania w ustalonym terminie. Jeśli uczeń ma wątpliwości, jak wykonać zadanie lub nie potrafi go wykonać - powinien poprosić o pomoc nauczyciela.
○ Wiadomości i zadania będą wysyłane do uczniów między godz. 8.00 a 14.00, ich częstotliwość zależy od tygodniowego planu lekcji i organizacji zajęć przez danego nauczyciela.
○ Nauczyciel będzie umieszczał zadania do wykonania w takich formach, jak:
■ klasyczna, z odwołaniem do podręcznika, zeszytu ćwiczeń,
■ w formie opisu tekstowego zadania do wykonania,
■ w formie linku do interaktywnych platform edukacyjnych wykorzystujących różnorodne formy nauki i sprawdzania wiadomości (np. filmy, quizy, testy),
■ w formie załącznika zawierającego edukacyjne materiały multimedialne (animacje, filmy, wykłady, nagrania eksperymentów, gry edukacyjne, interaktywne materiały dydaktyczne itd)., tekstowe, grafiki, przeznaczone do samodzielnej nauki
○ Nauczyciele uwzględniają możliwości psychofizyczne uczniów ze specjalnymi potrzebami oraz dostosowują zajęcia do ich dysfunkcji i zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Organizacja lekcji wirtualnych z wykorzystaniem platformy Teams
Zajęcia lekcyjne będą prowadzone w czasie rzeczywistym wg następujących zasad:
■ podczas lekcji online uczniowie mają obowiązek mieć włączoną kamerę i zalogować się używając własnego konta,
■ obecność uczniów podczas lekcji online będzie sprawdzana i odnotowywana w dzienniku zgodnie ze stanem faktycznym, tak jak w przypadku zajęć realizowanych w szkole (obecny /nieobecny), po 5 minutach od rozpoczęcia zajęć nauczyciel pobierze z platformy listę obecności,
■ lekcja wirtualna trwa 30 minut.
W zespołach łączonych możliwe jest prowadzenie zajęć 15-20 minutowych dla każdej klasy. Decyzję o czasie trwania lekcji podejmuje każdorazowo nauczyciel,
■ informacje o terminie zajęć on-line będą umieszczone w kalendarzu Teams najpóźniej w dniu poprzedzającym lekcję zaplanowaną w takiej formie,
■ uczniowie powinni mieć dostęp do urządzeń wyposażonych w kamerę, mikrofon, ekran i klawiaturę.
■ z aplikacji Teams można korzystać także na telefonie komórkowym.
Ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów
○ Opanowanie wiedzy i umiejętności będzie przedmiotem oceny zgodnie z obowiązującymi zasadami oceniania.
○ Ocenianie postępów uczniów jest możliwe w formie przeprowadzenia sprawdzianów, testów, odpowiedzi ustnych oraz odesłanych kart pracy i prac zadanych poprzez pocztę elektroniczną.
○ Oceny będą wystawiane przez nauczyciela zgodnie z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania (WZO) i Przedmiotowymi Zasadami Oceniania (PZO).
○ Nauczyciele mają ograniczone możliwości weryfikacji, jak uczeń pracuje. Ważne jest budowanie przez rodziców motywacji wewnętrznej uczniów i zwracanie uwagi na to, że korzystanie z niedozwolonych form wsparcia jest niekorzystne dla samego ucznia. Niektóre metody sprawdzania wiedzy i umiejętności przypominają odpytywanie uczniów, znane z tradycyjnej klasy szkolnej.
Dodatkowe informacje
○ Wszelkie działania podejmowane przez uczniów w środowisku zdalnym służą zdobyciu wiedzy, umiejętności, postaw społecznych i zasad komunikacji w środowiskach wirtualnych.
○ Kształcenie zdalne zakłada możliwość zadawania nauczycielowi pytań, jeśli uczeń nie zrozumie jakiejś partii materiału, przeznaczonej do samodzielnego opanowania. Uczeń może zgłaszać pytania zarówno w formie pisemnej, jak i w trakcie rozmowy tekstowej, głosowej lub wideo.
○ Uczeń przebywający w domu realizuje obowiązek szkolny pod opieką rodziców/opiekunów prawnych. Pracujący zdalnie nauczyciel nie ma możliwości realizowania swoich funkcji opiekuńczych.
○ W celu zachowania systematyczności zalecamy, aby przestrzegać godzin ustalonych w planie zajęć. Zachowanie rytmu szkolnego może być decydującym warunkiem sukcesu szkolnego ucznia.
○ Nauczyciel ma prawo do formułowania zadań domowych, wymagających poświęcenia pewnej ilości czasu wolnego ucznia.
○ Użycie tradycyjnych podręczników, zeszytów ćwiczeń i zeszytów zależy od formy lekcji przyjętej przez nauczyciela. Może się zdarzyć, że część zajęć będzie wymagała używania tradycyjnych, a część nowych pomocy dydaktycznych. Precyzyjne zalecenia dotyczące wykorzystania materiałów dydaktycznych będą przekazywali nauczyciele poszczególnych przedmiotów.
○ Treści edukacyjne podawane w środowisku zdalnym będą służyły realizacji podstawy programowej oraz rozwijaniu zainteresowań i pasji uczniów.
○ Nauczyciel ma prawo wymagać od uczniów sporządzania papierowych notatek oraz żądać przekazania fotografii ćwiczeń, notatek lub zadań wykonywanych w uczniowskim zeszycie lekcyjnym.
○ Istnieje wiele powodów, by tradycyjne zeszyty w dobie edukacji zdalnej spełniały nadal swoją rolę. Do głównych należy: pielęgnowanie umiejętności pisania ręcznego, procesy zapamiętywania zachodzące w trakcie pisania, lepsze rozumienie materiału pod wpływem wykonywanych odręcznie ćwiczeń i zadań.
○ Uczeń może przyswajać wiedzę z różnych źródeł. Metody edukacji zdalnej mogą być efektywne i przyczyniać się do rozwoju ucznia, o ile nauczanie prowadzone jest w sposób zgodny ze standardami, tzn. nie polega jedynie na biernym przyswajaniu obrazów i dźwięków, ale oparte jest na aktywności poznawczej ucznia i kreatywności.
○ W przypadku utrzymywania się problemów technicznych z kształceniem zdalnym online należy zawiadomić szkołę. Wszelkie takie przypadki będą traktowane indywidualnie z poszanowaniem godności każdego ucznia oraz jego rodziców.
○ Stanowisko pracy ucznia powinno zapewniać mu komfort i wygodę pracy (czyste biurko, odpowiednie narzędzia pracy, dobre oświetlenie – zgodnie z zasadami ergonomii).
○ Konieczne są przerwy w nauce, podczas których należy odejść od stanowiska komputerowego lub innych urządzeń.
○ Uczniowie powinni spędzać przy urządzeniach z ekranem tylko tyle czasu, ile to absolutnie konieczne. Wykorzystanie urządzeń ekranowych w edukacji powinno wiązać się z ograniczeniem oglądania telewizji, korzystania z telefonów, tabletów i komputerów poza czasem przeznaczonym na naukę. Nadmierne korzystanie z tabletu, telefonu i monitora komputerowego negatywnie wpływa na zdrowie. Z tego powodu uczniowie zobowiązani są do rozsądnego planowania aktywności online.
○ Przetwarzanie danych osobowych podczas kształcenia zdalnego jest realizowane przez szkołę na podstawie obowiązujących w szkole regulacji RODO.
○ Rozwiązania stosowane przez Szkołę są zgodne z zasadami bezpieczeństwa dzieci w sieci internetowej. Ponieważ współczesne systemy operacyjne mają charakter wielozadaniowy, a urządzenia przeznaczone w domu ucznia do realizacji zdalnej edukacji mogą zawierać połączenia prowadzące do szkodliwych stron, należy zachować szczególną czujność, która wynika z obowiązków opiekuńczych rodziców lub opiekunów prawnych. Rekomenduje się zastosowanie mechanizmów kontroli rodzicielskiej.
○ Należy motywować uczniów do systematycznej równomiernej pracy nad przyswajaniem materiału i wykonywaniem ćwiczeń. Kształcenie zdalne nakierowane jest także na kształtowanie odpowiedzialności, rzetelności i systematyczności.
○ Pedagog i psycholog są dostępni dla uczniów i rodziców zgodnie z harmonogramem dyżurów, który dostępny jest na stronie internetowej szkoły.
Dyrektor PZSiPS ul. Jagiellońska 69 w Legionowie
Marzenna Kmieciak
rozwiń cały artykuł klikając w tytuł...
Organizacja zajęć zdalnych
○ Tygodniowy plan lekcji nie ulega zmianie. Podstawowa komunikacja pomiędzy nauczycielem a uczniami będzie odbywała się za pośrednictwem poczty e-mail.
○ Nauczyciele w dniach zajęć lekcyjnych z daną klasą (zgodnie z tygodniowym planem lekcji) będą umieszczali na poczcie e-mail tematy lekcji i opisy zadań dla uczniów oraz prowadzili wybrane lekcje wirtualnie z wykorzystaniem platformy Teams (w czasie rzeczywistym).
○ Zgodnie z zasadami bhp uczniowie nie mają obowiązku spędzania całego czasu przed komputerem, nauczyciele odpowiednio dostosowują czas na odrobienie zadań.
○ O terminie wykonania danego zadania nauczyciel informuje w wiadomości opisującej zadanie. W przypadku problemów technicznych lub organizacyjnych uczeń powinien zawiadomić nauczyciela o braku możliwości wykonania zadania w ustalonym terminie. Jeśli uczeń ma wątpliwości, jak wykonać zadanie lub nie potrafi go wykonać - powinien poprosić o pomoc nauczyciela.
○ Wiadomości i zadania będą wysyłane do uczniów między godz. 8.00 a 14.00, ich częstotliwość zależy od tygodniowego planu lekcji i organizacji zajęć przez danego nauczyciela.
○ Nauczyciel będzie umieszczał zadania do wykonania w takich formach, jak:
■ klasyczna, z odwołaniem do podręcznika, zeszytu ćwiczeń,
■ w formie opisu tekstowego zadania do wykonania,
■ w formie linku do interaktywnych platform edukacyjnych wykorzystujących różnorodne formy nauki i sprawdzania wiadomości (np. filmy, quizy, testy),
■ w formie załącznika zawierającego edukacyjne materiały multimedialne (animacje, filmy, wykłady, nagrania eksperymentów, gry edukacyjne, interaktywne materiały dydaktyczne itd)., tekstowe, grafiki, przeznaczone do samodzielnej nauki
○ Nauczyciele uwzględniają możliwości psychofizyczne uczniów ze specjalnymi potrzebami oraz dostosowują zajęcia do ich dysfunkcji i zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Organizacja lekcji wirtualnych z wykorzystaniem platformy Teams
Zajęcia lekcyjne będą prowadzone w czasie rzeczywistym wg następujących zasad:
■ podczas lekcji online uczniowie mają obowiązek mieć włączoną kamerę i zalogować się używając własnego konta,
■ obecność uczniów podczas lekcji online będzie sprawdzana i odnotowywana w dzienniku zgodnie ze stanem faktycznym, tak jak w przypadku zajęć realizowanych w szkole (obecny /nieobecny), po 5 minutach od rozpoczęcia zajęć nauczyciel pobierze z platformy listę obecności,
■ lekcja wirtualna trwa 15-20 minut.
Decyzję o czasie trwania lekcji podejmuje każdorazowo nauczyciel,
■ informacje o terminie zajęć on-line będą umieszczone w kalendarzu Teams najpóźniej w dniu poprzedzającym lekcję zaplanowaną w takiej formie,
■ uczniowie powinni mieć dostęp do urządzeń wyposażonych w kamerę, mikrofon, ekran i klawiaturę.
■ z aplikacji Teams można korzystać także na telefonie komórkowym.
Ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów
○ Opanowanie wiedzy i umiejętności będzie przedmiotem oceny zgodnie z obowiązującymi zasadami oceniania.
○ Ocenianie postępów uczniów jest możliwe w formie przeprowadzenia sprawdzianów, testów, odpowiedzi ustnych oraz odesłanych kart pracy i prac zadanych poprzez pocztę elektroniczną.
○ Oceny będą wystawiane przez nauczyciela zgodnie z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania (WZO) i Przedmiotowymi Zasadami Oceniania (PZO).
○ Nauczyciele mają ograniczone możliwości weryfikacji, jak uczeń pracuje. Ważne jest budowanie przez rodziców motywacji wewnętrznej uczniów i zwracanie uwagi na to, że korzystanie z niedozwolonych form wsparcia jest niekorzystne dla samego ucznia. Niektóre metody sprawdzania wiedzy i umiejętności przypominają odpytywanie uczniów, znane z tradycyjnej klasy szkolnej.
Dodatkowe informacje
○ Wszelkie działania podejmowane przez uczniów w środowisku zdalnym służą zdobyciu wiedzy, umiejętności, postaw społecznych i zasad komunikacji w środowiskach wirtualnych.
○ Kształcenie zdalne zakłada możliwość zadawania nauczycielowi pytań, jeśli uczeń nie zrozumie jakiejś partii materiału, przeznaczonej do samodzielnego opanowania. Uczeń może zgłaszać pytania zarówno w formie pisemnej, jak i w trakcie rozmowy tekstowej, głosowej lub wideo.
○ Uczeń przebywający w domu realizuje obowiązek szkolny pod opieką rodziców/opiekunów prawnych. Pracujący zdalnie nauczyciel nie ma możliwości realizowania swoich funkcji opiekuńczych.
○ W celu zachowania systematyczności zalecamy, aby przestrzegać godzin ustalonych w planie zajęć. Zachowanie rytmu szkolnego może być decydującym warunkiem sukcesu szkolnego ucznia.
○ Nauczyciel ma prawo do formułowania zadań domowych, wymagających poświęcenia pewnej ilości czasu wolnego ucznia.
○ Użycie tradycyjnych podręczników, zeszytów ćwiczeń i zeszytów zależy od formy lekcji przyjętej przez nauczyciela. Może się zdarzyć, że część zajęć będzie wymagała używania tradycyjnych, a część nowych pomocy dydaktycznych. Precyzyjne zalecenia dotyczące wykorzystania materiałów dydaktycznych będą przekazywali nauczyciele poszczególnych przedmiotów.
○ Treści edukacyjne podawane w środowisku zdalnym będą służyły realizacji podstawy programowej oraz rozwijaniu zainteresowań i pasji uczniów.
○ Nauczyciel ma prawo wymagać od uczniów sporządzania papierowych notatek oraz żądać przekazania fotografii ćwiczeń, notatek lub zadań wykonywanych w uczniowskim zeszycie lekcyjnym.
○ Istnieje wiele powodów, by tradycyjne zeszyty w dobie edukacji zdalnej spełniały nadal swoją rolę. Do głównych należy: pielęgnowanie umiejętności pisania ręcznego, procesy zapamiętywania zachodzące w trakcie pisania, lepsze rozumienie materiału pod wpływem wykonywanych odręcznie ćwiczeń i zadań.
○ Uczeń może przyswajać wiedzę z różnych źródeł. Metody edukacji zdalnej mogą być efektywne i przyczyniać się do rozwoju ucznia, o ile nauczanie prowadzone jest w sposób zgodny ze standardami, tzn. nie polega jedynie na biernym przyswajaniu obrazów i dźwięków, ale oparte jest na aktywności poznawczej ucznia i kreatywności.
○ W przypadku utrzymywania się problemów technicznych z kształceniem zdalnym online należy zawiadomić szkołę. Wszelkie takie przypadki będą traktowane indywidualnie z poszanowaniem godności każdego ucznia oraz jego rodziców.
○ Stanowisko pracy ucznia powinno zapewniać mu komfort i wygodę pracy (czyste biurko, odpowiednie narzędzia pracy, dobre oświetlenie – zgodnie z zasadami ergonomii).
○ Konieczne są przerwy w nauce, podczas których należy odejść od stanowiska komputerowego lub innych urządzeń.
○ Uczniowie powinni spędzać przy urządzeniach z ekranem tylko tyle czasu, ile to absolutnie konieczne. Wykorzystanie urządzeń ekranowych w edukacji powinno wiązać się z ograniczeniem oglądania telewizji, korzystania z telefonów, tabletów i komputerów poza czasem przeznaczonym na naukę. Nadmierne korzystanie z tabletu, telefonu i monitora komputerowego negatywnie wpływa na zdrowie. Z tego powodu uczniowie zobowiązani są do rozsądnego planowania aktywności online.
○ Przetwarzanie danych osobowych podczas kształcenia zdalnego jest realizowane przez szkołę na podstawie obowiązujących w szkole regulacji RODO.
○ Rozwiązania stosowane przez Szkołę są zgodne z zasadami bezpieczeństwa dzieci w sieci internetowej. Ponieważ współczesne systemy operacyjne mają charakter wielozadaniowy, a urządzenia przeznaczone w domu ucznia do realizacji zdalnej edukacji mogą zawierać połączenia prowadzące do szkodliwych stron, należy zachować szczególną czujność, która wynika z obowiązków opiekuńczych rodziców lub opiekunów prawnych. Rekomenduje się zastosowanie mechanizmów kontroli rodzicielskiej.
○ Należy motywować uczniów do systematycznej równomiernej pracy nad przyswajaniem materiału i wykonywaniem ćwiczeń. Kształcenie zdalne nakierowane jest także na kształtowanie odpowiedzialności, rzetelności i systematyczności.
○ Pedagog i psycholog są dostępni dla uczniów i rodziców zgodnie z harmonogramem dyżurów, który dostępny jest na stronie internetowej szkoły.
Dyrektor PZSiPS ul. Jagiellońska 69 w Legionowie
Marzenna Kmieciak
rozwiń cały artykuł klikając w tytuł...
W nawiązaniu do ogłoszonego w dniu 13 maja 2020 r., przez MEN kalendarza zmian w szkołach i placówkach do wakacji, w zakresie możliwości przywrócenia za zgodą rodziców z dziećmi i młodzieżą z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego informujemy państwa, że jesteśmy w trakcie opracowywania procedur, które umożliwią części Państwa dzieci skorzystać z zajęć opiekuńczych w naszej placówce. W pierwszej kolejności będą to dzieci, których obydwoje rodzice nie mają możliwości pracy zdalnej. O terminie rozpoczęcia zajęć niezwłocznie poinformujemy.
Dyrektor PZS i PS w Legionowie
Marzenna Kmieciak